پرسش :

در کودکی عمل جراحی برای دررفتگی لگن انجام دادم که الان از ناحیه لگن درد دارم و یک پا دامنه حرکتی کمی دارد. به هر ارتوپدی که مراجعه می کنم میگن واسه لنگش از کفی استفاده کن، که میذارم ولی تاثیری نداره، مساله اینه که من حین راه رفتن پامو میکشم، آیا چاره همان کفی است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
دررفتگی مادرزادی لگن که در اصل دررفتگی مادرزادی مفصل ران است در صورتیکه در زمان نوزادی و کودکی به سرعت و به درستی درمان شود معمولا نتایج موفقیت آمیزی بدنبال دارد. اکثر بیمارانی که در بزرگسالی دچار مشکلاتی مانند درد و لنگش هستند کسانی هستند که یا درمان را دیر شروع کرده اند و یا درمان مناسبی برای آنها انجام نشده است.

در بیمار بزرگسالی که دچار دررفتگی مادرزادی مفصل ران است لنگش نشانه جابجایی زیاد سر استخوان ران، کوتاهی استخوان ران و یا احساس درد در مفصل ران است. در این بیماران درد لگن به علت ساییدگی سر استخوان ران به باقیمانده حفره استابولوم یا کنار استخوان لگن ایجاد میشود و کاهش دامنه حرکتی نشانه اینست که سر استخوان ران هنوز با قسمتی از حفره استابولوم مفصل است ولی این مفصل دچار آرتروز و ساییدگی شده که نتیجه آن محدود شدن حرکت اندام تحتانی است.

کوتاهی اندام تحتانی اگر کم باشد میتوان برای رفع آن از کفی استفاده کرد. البته کفی فقط کوتاهی اندام را جبران میکند و ممکن است تا حدی لنگش را هم کم کند ولی نمیتواند آن را بطور کامل از بین ببرد.

در موارد فراوانی، علت عمده لنگش دردی است که به علت ساییدگی در مفصل ران ایجاد شده است. در این موارد انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران میتواند درد را کاملا از بین برده و لنگش را هم تا حدود زیادی بهبود دهد.

البته در بیماران مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن درصدی از لنگش به علت ضعف عضلات ناحیه لگن است. در صورتیکه بیمار بتواند بعد از جراحی تعویض مفصل، عضلات لگن خود را تقویت کند میتواند تا حدود زیادی به رفع لنگش کمک کرده و درست تر و متعادل تر راه برود.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد